Monday, July 13, 2020

Pengalaman Temuduga Nikah (Ganti Kursus Pra-Perkahwinan)

Assalamulaikum wbt & Salam sejahtera semua pembaca blog fatin...

Okay, dah lama fatin tinggal blog, lama tak buka dan lama tak update blog. Actually fatin sekarang super duper busy dengan kerjanya dan sibuk prepare untuk majlis akad nikah fatin hujung Julai ni. Tarikh yang fatin pilih 26 Julai 2020 iaitu sehari selepas tarikh lahir fatin 25 Julai. Even akad nikah ja tapi fuhhh banyak benda nak kena settle. Dari segi borang SPIIM, pengesahan, baju, pelamin, photographer dll. 

And ada 1 pengalaman yang tak boleh dilupakan iaitu interview nikah. Sebabnya fatin tak pernah hadir mana-mana kursus pra-perkahwinan, then semenjak musim PKP,PKPB & PKPP ni, tempat untuk kursus kahwin of course la tutup. Tapi, Alhamdulillah..Allah nak mudahkan urusan fatin, Menteri Besar Kedah umum yang bakal pengantin tak perlu hadir kursus kahwin tetapi WAJIB temuduga dan jawab beberapa soalan bagi menggantikan kursus kahwin.

So, fatin pun terus buka facebook pejabat agama daerah sik untuk tahu prosedur-prosedur temuduga tu macam mana. Rupanya dah ada soalan bocor. Kita hanya perlu baca dan hafal. Alhamdulillah...

Bulan 5 fatin balik kedah untuk settle borang permohonan nikah fatin. Fatin bawa sekali dengan dokumen tunang fatin. Sebab dia punya dah lulus. Lepas pihak lelaki lulus, baru la fatin bawa ke PAID (Pejabat Agama Islam Daerah) untuk kelulusan fatin pulak. Pagi-pagi lagi dah berbaju kurung, pergi rumah imam minta tanda tangan dan terus ke PAID. Sementara tunggu dipanggil interview, fatin kena isi borang-borang dan pegawai PAID akan semak dokumen kita lengkap atau tak. Dah lengkap, pegawai sorang lagi akan panggil kita untuk ditemuduga. 

Soalan ada 15. Markah kena lebih dari 50 baru lulus. Berdebar kau ... hahahaha 

Macam ni soalan & prosedur untuk "pengantin PKP"


Lepas dah duduk, dia pun mula tanya mengikut soalan-soalan yang ada. Alhamdulillah..lulus dan pegawai tu terus tanya bila tarikh yang kita nak, then dia check takut time tu ramai sangat ka apa ka. Dah settle semua, fatin perlu bayar sebanyak RM 10 kepada pegawai temuduga tu. Pegawai tu tak garang pun, tak marah pun kalau tak reti, siap tolong explain lagi untuk kita. 

So, yang mana batch fatin yang kena interview, ambil lah kenangan ni untuk cerita pada anak cucu kelak hahaha. Kenangan ni tau. Digelar pengantin PKP

Yang bestnya tunang fatin sebab dia berstatus duda, so dia tak perlu kursus untuk kali kedua. Just guna yang lama. So fatin ja kelam kabut sorang-sorang. Tapi inilah yang dipanggil pengalaman dalam hidup. 23 tahun hidup, first time dikenakan perintah berkurung. 

Okay, sampai sini ja. Next fatin akan cuba cari masa sesuai untuk update lagi okeh ?
Love you..



No comments:

Post a Comment