Friday, April 3, 2020

Pengalaman Kerja Sebagai Pembantu Sambilan Harian (PSH) Gred 29

Assalamualaikum WBT/Salam Sejahtera

Alhamdulillah..tergerak hati nak create blog bagi tujuan berkongsi pengalaman/minat/maklumat dll.
So,disebabkan fatin ada masa terluang fatin nak kongsi serba sedikit pengalaman fatin bekerja sebagai Pembantu Sambilan Harian Gred 29 atau PSH 29.

OKAY ! Masa fatin kerja di Kementerian Sumber Manusia (KSM) Putrajaya (2018-2020), sebagai Pembantu Sambilan Harian Gred 29 atau PSH 29,bergaji hari sebanyak RM72/Sehari tetapi dibayar secara bulanan lah bukan hari, fatin sebenarnya mula-mula okay ja dengan kerja sebagai PSH, but bila kita dah lama kerja, then fatin mula fikir "sampai bila nak kerja bergaji macam ni" bisik fatin dalam hati hehe. Sebabnya...

1. Gaji kira hari ( SPM RM52 , DIPLOMA RM72, DEGREE RM100 / Hari )
2. Kerjalah sampai 10 tahun pun gajinya begitu ja
3. Kalau kerja ada gaji, tak kerja tak ada gaji
4. If cukup semua 22 hari kerja, baru la dapat gaji full. Kalau cuti sehari, tolak la RM72 tu
5. Ada OT,Elaun harian,Elaun lojing dll
6. Kontrak 3 bulan - 3 bulan - 3 bulan ( jika disambung atau ada keperluan )

So, fatin fikir umur makin meningkat sampai bila nak kerja gaji bulanan RM1300 kan ? Fatin ada komitmen bayar kereta & rumah sewa. Kiranya dapat gaji memang habis dekat dua benda tu ja. Baju,kasut baru etc semua terpaksa hold atau simpan duit. Agak sadis. Beruntungnya fatin ditempatkan di Pejabat Menteri sebagai Unit Media Menteri masa tu. Bila follow menteri, of course akan busy dengan program dalam/luar office & kawasan. So dari situlah fatin dapat claim OT lebih sikit. Ada dikalangan PSH lain yang tak ada OT, makan basic ja. Ada ya. Untuk OT selalunya kena ada surat atau arahan dari Ketua Jabatan atau Ketua Unit masing-masing. 

Cara Penggajian PSH 

Gaji selalunya dibayar awal bulan. 1hb hantar gaji/minta sign,cop bos then dah settle kena hantar Bahagian Kewangan sendiri ya. Bukan macam penjawat awam lain, 25hb tengok dah masuk bank. Nope untuk PSH . Fatin tak pasti di kementerian lain sama ka tak. Maksudnya, kena settle before 3hb, kalau tak gaji lambat la. 

1hb-3hb : waktu nak settlekan dokumen-dokumen gaji (sign,cop etc)
5hb-7hb : dijangka masuk gaji 

atau kadang-kadang LAMBAT ! haha. Kena banyak sabar. Thats why dapat gaji,OT etc beli barang dapur juga standby kot gaji masuk 12hb haha. Jangan la hari-hari makan luar. 

Alhamdulillah...syukur sangat sepanjang bekerja di KSM, banyak pengalaman yang fatin dapat belajar dari senior-senior,kawan-kawan di sana. Betul orang cakap, rezeki bukan duit,harta ja tapi dikelilingi orang yang baik-baik adalah rezeki juga. Bagi fatin, pengalaman lebih penting. Belajar dari pengalaman. Dari zero fatin sekarang dah tahu rupanya KSM ni function nya macam ni macam tu. So tu fatin rasa sangat berharga.

Fatin masuk KSM umur 21 tahun, now 2020 dah 23 tahun. Last contract fatin dengan KSM sebab fatin dapat tawaran yang ok, jadi kita grab ja. Bagi fatin 3 tahun tu dah ok untuk orang muda macam fatin (k perasan) dapat pengalaman bekerja bersama Menteri, Timbalan Menteri. Kadang-kadang fatin macam tak sangka fatin akan bekerja untuk orang-orang besar tapi itu yang dipanggil REZEKI. Memandangkan perjalanan fatin masih jauh sebagai anak muda, fatin ada target, keinginan diri sendiri nak beli itu ini, ada itu ini jadi fatin buat keputusan untuk meletak jawatan sebagai Unit Media di KSM pada Mac 2020. 

So harap fatin berjaya untuk kerja seterusnya. Perjalanan mesti diteruskan. Rezeki di mana-mana. Percaya kepadaNya. Inshaallah hidup sentiasa diberkati. Agak sedih meninggalkan tempat kerja lama dan kawan-kawan yang baik tapi fatin pun tak pergi jauh dari KSM, haha sebab fatin dapat tawaran agensi di bawah KSM juga. Masih di bawah kementerian yang sama. Cuma envoirenment baru. Fuhh.. wish me luck. 

Bersama Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) , Timbalan Menteri KSM, Dato Hj Mahfuz Omar & Ketua Pengarah

Bersama Menteri KSM, YB M.Kula Segaran di Hari Pertabalan Agong

Bersama Team DOSH/JKKP Malaysia

Lawatan Kerja Menteri ke Ladang Teh Cameron Highland

Bersama Menteri KSM, YB M.Kula Segaran,TKE TalentCorp & Perkeso & Menteri KBS, YB Syed Saddiq

Bersama Dato Sri Ismail Hj Muttalib, Ex Timbalan Menteri KSM di Parlimen

Itulah serba sedikit kenangan fatin bersama kawan-kawan sepanjang di KSM. Sebenarnya banyak lagi gambar, tapi itu dah la. Malas nak scroll cari haha. Terima kasih semua ! Hingga kita berjumpa lagi inshaallah. Thanks for the great memories :)


1 comment:

  1. assalamualaikum fatin. Macam mana nak apply PSH?.

    ReplyDelete